پایگـــــاه مقاومـــــت بسیــــج حضرت علـــــی اصــــغر (ع) ابهر
*کار با خدا خستگی و دلسردی ندارد*
منوي اصلي
مطالب پيشين
موضوعـــــات سـايت
کارنامه عمليات ها
جنگ دفاع مقدس
لينک همسنگرها
پيوندهاي روزانه
نويسندگان
درباره ما

سلام این سایت توسط بسیجیان پایگاه مقاومت بسیج حضرت علی اصغر (ع) راه اندازی شده است. هدف از این سایت اطلاع رسانی از فعالیت های این پایگاه برای عموم می باشد. منتظر نظرات،انتقادات و پیشنهاد های شما عزیزان هستیم
جستجو

وصيـــت شهدا
وصيت شهدا
آرشيو مطالب
لوگوي همسنگر ها
ابزار و قالب وبلاگ
کاربردي

خبرنامه وب سایت:





Alternative content


ابر برچسب ها
دو شنبه 29 دی 1388برچسب:پدافند, ساعت 19:2

پدافند عامل و غیرعامل

چكيده:
پدافند در مفهوم كلي، دفع، خنثي كردن و يا كاهش تاثيرات اقدامات آفندي دشمن و ممانعت از دستيابي به اهداف خودي است. پدافند به دو بخش تقسيم مي‌شود 1- پدافند عامل 2- پدافند غيرعامل
علاقه به حيات و حفظ بقاء به طور غريزي در هر انساني وجود دارد لذا در طول تاريخ، بشر براي دستيابي به ملزومات حياتي خود از جمله غذا و انرژي به گسترش و توسعه مراتع و زمين‌هاي كشاورزي و معادن پرداخته يا به جهت دفع تجاوز دشمنان خود جنگ‌ها و منازعات بسياري را پشت سر نهاده است. سلاح‌هايي كه جوامع بشري قبل از دوران صنعتي در جنگ‌ها بكار مي‌بردند دست ساز و بسيار ساده بود، بين فرآيندهاي دانش و فناوري و نوع سلاح‌هايي كه جوامع بشري براي بهره گيري از آنها در جنگ ابداع و اختراع مي‌كرده‌اند، ارتباط نزديكي وجود داشته است.
پدافند در مفهوم كلي، دفع، خنثي كردن و يا كاهش تاثيرات اقدامات آفندي دشمن و ممانعت از دستيابي به اهداف خودي است. پدافند به دو بخش تقسيم مي‌شود 1- پدافند عامل 2- پدافند غيرعامل
علاقه به حيات و حفظ بقاء به طور غريزي در هر انساني وجود دارد لذا در طول تاريخ، بشر براي دستيابي به ملزومات حياتي خود از جمله غذا و انرژي به گسترش و توسعه مراتع و زمين‌هاي كشاورزي و معادن پرداخته يا به جهت دفع تجاوز دشمنان خود جنگ‌ها و منازعات بسياري را پشت سر نهاده است. سلاح‌هايي كه جوامع بشري قبل از دوران صنعتي در جنگ‌ها بكار مي‌بردند دست ساز و بسيار ساده بود، بين فرآيندهاي دانش و فناوري و نوع سلاح‌هايي كه جوامع بشري براي بهره گيري از آنها در جنگ ابداع و اختراع مي‌كرده‌اند، ارتباط نزديكي وجود داشته است.
در دوران معاصر، اين پيوستگي در اثر تحولات و پيشرفت‌هاي عظيم در فناوري رو به فزوني نهاده است. پس از وقوع انقلاب صنعتي در قرن هجدهم در اروپا و توسعه بيشتر، (پژوهش و توسعه) پيشرفت‌هاي شگرفي در همه سطوح فناوري پديد آمد. به طوري كه دوران كنوني به ويژه دو دهه اخير را (عصر انقلاب سوم فناوري) يا (دوران انقلاب در ميكروالكترونيك) ناميده‌اند، تحولات مذكور لزوما فناوري تسليحاتي را به شدت تحت تاثير قرار داد به طوري كه همه ابعاد و سطوح اين فناوري بسيار پيچيده شده و در خصوص طرح‌هاي نظامي جنبه راهبردي يافته است. پيشرفت سريع علوم و فناوري نظامي در زمينه توليد انواع سلاح‌هاي آفندي توسط كشورهاي پيشرفته و توان همپائي ساير كشورها موجب گرديده است تا بحث پدافند به ويژه دفاع غير عامل توسط كشورهاي اخيرالذكر مورد توجه جدي قرار گيرد.
با نگرش به اين‌كه سلاح‌هاي كنترل از راه دور و پيشرفته جايگزين اكثر سلاح‌هاي سنتي گرديده‌اند و به عنوان مثال با فشار يك دكمه از فواصل دور مي‌توان جان هزاران انسان را مورد تهديد جدي قرار داد توجه به امر پدافند، طبيعي جلوه مي‌نمايد.
استفاده از سلاح‌هاي كشتار جمعي همانند استفاده رژيم بعثي از سلاح‌هايي شيميايي در طول 8 سال جنگ تحميلي عليه جمهوري اسلامي و تجربه جنگ نفت، جنگ افغانستان، مناقشه يوگسلاوي و جنگ اخير امريكا عليه عراق لزوم توجه به مقوله دفاع، خصوصا دفاع غير عامل را مضاعف نموده است.
اقدامات دفاع غير عامل شامل اصول اساسي و ملاحظاتي است كه در اغلب كشورهايي جهان، اين اصول و ملاحظات با كمي اختلاف پذيرفته شده اند ولي شيوه به كارگيري آنها ابتكاري، هنرمندانه و خردمندانه است نه اينكه كليشه‌اي باشد به همين دليل وسعت هر اصل به خلاقيت‌هاي فكري بشر و شرايط زمان و مكان بستگي دارد و بعضا حد و مرزي براي اين اصول نمي‌توان تعيين كرد و لذا در حد غير قابل تصوري در نحوه بكارگيري اصول دفاع غير عامل تنوع وجود دارد. در اين مقاله سعي گرديده است پس از تبيين اصول و ملاحظات دفاع غير عامل و موضوعات ذيربط، توصيه‌هايي چند در خصوص اقدامات دفاع غير عامل ارائه گرديده است.
*اقدامات اساسي دفاع غير عامل:

اقدامات اساسي در تامين دفاع غيرعامل شامل موارد ذيل مي‌باشد كه در تهيه طرح‌ها متناسب با ماموريت، وضعيت، موقعيت و شرايط زماني و مكاني و رده سازماني بايد مورد استفاده و بهره برداري لازم قرار گيرد. در ابتدا فهرست‌وار اصول دفاع غير عامل و ملاحظات آن را نام برده و سپس به تعريف هر يك از اصطلاحات مي‌پردازيم.
1- استتار (Camuflage)

2- اختفا (Concealment)

3- پوشش (Cover)

4- فريب (Deception)

5- تفرقه و پراكندگي (Separation and Dispersion )

6- مقاوم سازي و استحكام (Hardening)

7- اعلام خبر (Early Warning)

8- مكان يابي (Site Selection)

9- تحرك (Movement) 10-

10- پناهگاه (Defilade)

11- جان پناه (Trench)

12- انضباط استتار (Camouflage Discipline)

13- حفاظت (Security)

14- سيستم اطفا حريق (Extinguishing System)

15- اقدامات درون سيستمي

16- آموزش و ايجاد فرهنگ دفاع (Training)

17- ايجاد موانع (ديوار - دكل - كابل - بالن) (Barrier)

18- عمليات دود. (Smoke Operation)

19- اقدامات بعد از بمباران(كنترل تردد، تخليه، مجروحين، كنترل خسارت، خنثي سازي بمب و... )

20- ايمني (Safety)

21- مقابله با بمب ‌هاي گرافيتي E. M. P - H. P. M

22- ايجاد استحكامات صحرايي و سازه‌هاي موقتي (Field fortification)

23- ايجاد سازه‌هاي امن و مقاوم سازي تاسيسات. (Protective Structures)

24- دفاع غير عامل در مقابل حملات ويژه (ش. م. ه).

* اصول پدافند عامل:

مجموعه اقدامات بنيادي و زير بنايي است كه در صورت بكار گيري مي‌توان به اهداف پدافند غير عامل از قبيل تقليل خسارات و صدمات، كاهش قابليت و توانايي سامانه شناسائي، هدف يابي و دقت هدف گيري تسليحات آفندي دشمن و تحميل هزينه بيشتر به وي نائل گرديد.
در اكثر منابع علمي و نظامي دنيا اصول پدافند غير عامل شامل 6 الي 7 اقدام مشروحه ذيل مي‌باشد كه در طراحي و برنامه ريزي‌هاي و اقدامات اجرايي دقيقا مي‌بايست مورد توجه قرار گيرد.
1- استتار Camouflage

2- اختفا Concealment

3- پوشش Cover

4- فريب Deception

5- تفرقه و پراكندگي Separation And Dispersion

6- مقاوم سازي و استحكامات Hardening

7- اعلام خبر Early warning

تعاريف و اصلاحات
* پدافند (Active Defense)

عبارتست از بكارگيري مستقيم جنگ افزار، به منظور خنثي نمودن و يا كاهش اثرات عمليات خصمانه هوايي، زميني، دريايي، نفوذي و خرابكارانه بر روي اهداف مورد نظر.
* پدافند غير عامل (Passive Defense)

به مجموعه اقداماتي اطلاق مي‌گردد كه مستلزم بكارگيري جنگ افراز نبوده و با اجراي آن مي‌توان از وارد شدن خسارات مالي به تجهيزات و تاسيسات حياتي و حساس نظامي و غير نظامي و تلفات انساني جلوگيري نموده و يا ميزان اين خسارات و تلفات را به حداقل ممكن كاهش داد.
* دفاع غير نظامي (Civil Defsnse)

دفاع غيرنظامي تقليل خسارات مالي و صدمات جاني وارده بر غير نظاميان در جنگ يا در اثر حوادث طبيعي نظير سيل، زلزله، طوفان، آتش‌فشان، آتش‌سوزي و خشكسالي مي‌باشد، در منابع خارجي، وظايف دفاع غير نظامي شامل چهار عنوان ذيل مي‌باشد:
1- اقدامات پيشگيرانه و كاهش دهنده (Mitigation)

2- آماده سازي و امداد رساني (Preparation)

3- هشدار و اخطار (Response)

4- باز سازي مجدد (Recovery)

نكته:
ارائه تعريف دفاع غير نظامي در اين نوشتار در حوزه پدافند غير عامل نبوده و بيشتر در جهت آگاهي مخاطبين در تميز بين پدافند غيرعامل و دفاع غير نظامي مي‌باشد زيرا به دليل عدم شناخت جامع در بسياري از كتب، مقالات، و يا نوشتارهاي داخلي مشاهده گرديده است كه دو مفهوم ياد شده با همديگر اشتباه گرفته مي‌شود.
* مراكز حياتي و مراكز ثقل (Vital and Gravity Centers)

مراكز و تاسيسات حياتي و پر اهميت كشور مي‌باشند كه در صورت حمله و بمباران و انهدام آنها صدمات جدي به نظام اجتماعي، سياسي و نظامي كشور وارد شده، آنها را در يك مخاطره و بحران جدي قرار مي‌دهد.
* مراكز حياتي (Vita Centers)

مراكزي هستند كه در صورت انهدام كل يا قسمتي از آنها، موجب بروز بحران، آسيب و صدمات قابل توجه در نظام سياسي، هدايت، كنترل و فرماندهي، توليدي و اقتصادي، پشتيباني، ارتباطي و مواصلاتي، اجتماعي، دفاعي با سطح تاثيرگذاري در سراسر كشور گردد.
*مراكز حساس (Critical Centers)

مراكزي هستند كه در صورت انهدام كل يا قسمتي از آنها، موجب بروز بحران، آسيب و صدمات قابل‌توجهي در نظام سياسي، هدايت، كنترل و فرماندهي توليدي و اقتصادي، پشتيباني، ارتباطي و مواصلاتي، اجتماعي، دفاعي با سطح تاثير گذاري منطقه‌اي در كشور گردد.
* مراكز مهم (Important Centers)

مراكزي هستند كه در صورت انهدام كل يا قسمتي از آنها، موجب بروز آسيب و صدمات محدود در نظام سياسي، اجتماعي، دفاعي با سطح تاثير گذاري محلي در كشور گردد.
* استتار و اختفاء (Camouflage & Concealment)

فن و هنري است كه با استفاده از وسائل طبيعي يا مصنوعي، امكان كشف و شناسائي نيروها، تجهيزات و تاسيسات را از ديده باني، تجسس و عكسبرداري دشمن تقليل داده و يا مخفي داشته و حفاظت نمايد.
مفهوم كلي استتار، همرنگ و هم‌شكل كردن تاسيسات، تجهيزات و نيروها با محيط اطراف مي‌باشد.
اختفا، حفاظت در برابر ديد دشمن را تامين مي‌نمايد و استتار امكان كشف يا شناسايي نيروها، تجهيزات و تاسيسات و فعاليتهاي را تقليل مي‌دهد.
* پراكندگي(‌Dispersion)

گسترش‌ باز و پخش نمودن و تمركز زدايي نيروها، تجهيزات، تاسيسات يا فعاليت‌هاي خودي، به منظور تقليل آسيب پذيري آنها در مقابل عمليات دشمن به طوري كه مجموعه‌اي از آنها هدف واحدي را براي دشمن تشكيل ندهند.
* تفرقه و جابجايي (Separation and Movement)

جداسازي، گسترش افراد، تجهيزات و فعاليت‌هاي خودي از محل استقرار اصلي به محلي ديگر به منظور تقليل آسيب پذيري، كاهش خسارات و تلفات مي‌باشد، مانند: انتقال هواپيما‌هاي مسافرتي به فرودگاه‌هاي دورتر از برد سلاح‌هاي دشمن و يا انتقال تجهيزات حساس قابل حمل از محل اصلي به محل موقت كه به علت عدم شناسايي و حساسيت مكاني، داراي امنيت و حفاظت بيشتري مي‌باشد.
*استتار، اختفاء و ماكت فريبنده CC& D

استفاده و بهره برداري از اقدامات تجهيزات و روش‌هايي براي پنهان نمودن، همگون سازي، تغيير شكل، شبيه سازي، ايجاد طعمه فريبنده و حذف شكل منظم هندسي اهداف در جهت ممانعت از كشف و شناسائي نيروها، تجهيزات، تاسيسات و فعاليت‌هاي خودي توسط سامانه‌هاي آشكار ساز و حساسه دشمن.
* فريب (Deception)

كليه اقدامات طراحي شده حيله‌گرانه‌اي كه موجب گمراهي دشمن در نيل به اطلاعات و محاسبه و برآورد صحيح از توان كمي و كيفي طرف مقابل گرديده و او را در تشخيص هدف و هدف گيري با شك و ترديد مواجه نمايد.
* مقاوم سازي و استحكامات (Fortification)

ايجاد هر گونه حفاظتي كه در مقابل اصابت مستقيم بمب، راكت، موشك، گلوله توپخانه، خمپاره و يا تركش آنها مقاومت نموده و مانع صدمه رسيدن به نفرات، تجهيزات يا تاسيسات گرديده و اثرات تركش و موج انفجار را به طور نسبي خنثي نمايد. پناهگاه، جان پناه، سازه‌هاي امن و مقاوم‌سازي تاسيسات، ايجاد استحكامات صحرايي و سازه‌هاي موقتي، دال بتني، كيسه شن، خاك‌ريز، بشكه شن و يا استوانه بتني و... جزء استحكامات محسوب مي‌شوند.
* اعلام خبر (Early warning)

آگاهي و هشدار به نيروهاي خودي مبني بر نزديك بودن عمليات تعرضي دشمن.
اين هشدار كه براي آماده شدن مي‌باشد، ممكن است چند ساعت، چند روز و يا زماني طولاني‌تر از آغاز مخاصمات اعلام گردد.
دستگاه‌ها و وسايل اعلام خبر شامل رادار، ديده‌باني بصري، آژير، بلندگو، پيامها و آگاهي هاي هشدار دهند مي‌باشد.
* مكان يابي (Site selection)

يكي از اقدامات اساسي و عمده پدافند غير عامل، انتخاب مكان مناسب مي‌باشد تا آنجا كه ممكن است بايد از ايجاد تاسيسات حياتي و حساس در دشت‌هاي مسطح يا نسبتا هموار اجتناب كرد. زيرا تاسيسات احداث شده در چنين محل‌هايي را نمي‌توان از ديد دشمن مخفي نگاهداشت.
ايجاد تاسيسات حياتي و حساس در كنار بزرگراه‌ها، جاده‌هاي اصلي، كنار سواحل دريا، رودخانه‌ها و نزديكي مرزها موجب سهولت شناسايي و هدف يابي آسان آنها توسط دشمن مي‌گردد.
توضيح اينكه سه موضوع عمده كه مي‌بايست در مكان يابي به آن توجه خاص مبذول گردد به شرح ذيل مي‌باشد:
1- ماموريت (Mission)

امكان اجراي ماموريت در مكان تعيين شده موجود باشد.
2- پراكندگي (Dispersion)

وسعت مكان انتخابي به صورتي باشد كه امكان پراكندگي مناسب تاسيسات و تجهيزات را فراهم نمايد.
3- شكل عوارض و محيط (Terrain Pattern)


برچسب ها :

موضوع : واحد عملیات پایگاه ,  اسلحه شناسی و آموزش ,   , 
دو شنبه 29 دی 1388برچسب:, ساعت 18:38

نظر یادتان نره واحد عملیات

کامل ترین اطلاعات عملیاتی در مورد اسلحه ژ3

تاریخچه:

بعد ازجنگ جهانی دومو اواسط دههٔ ۱۹۵۰، آلمان غربی مانند دیگر کشورهای عضوناتوو سازندهجنگ‌افزار، به فکر تجهیز نیروهای نظامی خود با اسلحه‌ای بودند که علاوه بر نیاز به خدمهٔ تک‌نفره (سلاح انفرادی) و خودکار و نیمه‌خودکار بودن و داشتن قدرت یک تیربار (مسلسل) و دقت یک تفنگ، قابلیت پشتیبانی از کالیبر نوع جدید ناتو «۷٫۶۲ × ۵۱» را داشته باشد. در ابتدا، آلمان قصد خرید مجوز ساخت سلاحاف‌ان‌فال(FNFAL) بلژیکی را داشت، اما پس از مخالفتبلژیک، پیشنهاد خرید یکی از طراحی‌های شرکت ساخت سلاح اسپانیایی با نامست‌می(CETME) را ارائه کرد و سپس در سال ۱۹۵۹ شرکت هکلر و کخ (Heckler & Koch)آلمان غربی(واقع دراوبرندورف آم نکا) موفق شد تفنگ خودکار و نیمه‌خودکار ژ۳ را به جهان عرضه کند.

استفاده کنندگان:

توزیع ژ۳ و استفادهٔ آن در جهان

منطقه

نیروهای دولتی

غیر دولتی و یا غیرقانونی

اروپای غربی

+

-

اروپای شرقی

-

-

خاورمیانه وشمال آفریقا

+

*

جنوبصحرای آفریقا

*

*

آسیای مرکزی

-

-

آسیای جنوبی

*

+

آسیای شرقی

-

-

مناطق اقیانوس آرام

-

-

آمریکای شمالی

-

-

آمریکای مرکزی

+

+

آمریکای جنوبی

*

*

توضیح نشانه‌ها:
*
استفاده کلی + استفادهٔ جزئی - استفاده نمی‌شود

بیش از ۴۵ سال است که سلاح ژ۳ بعنوان سلاح سازمانی در اختیارارتشونیروهای مسلح ایراناست. این سلاح در ابتدا بصورت تعداد محدودی توسط کارخانه هکلر و کخ تحویل ارتش ایران شد. سپس کارخانه اقدام به راه اندازی خط تولید این سلاح درصنایع مسلسل‌سازی ارتش(جنگ افزارسازیفعلی) کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، متخصصینآلمانیایران را ترک کردند. در جریان پیروزیانقلاب اسلامیو با هجوم مردم به کارخانه و اشغال آن بسیاری از مدارک فنی و ابزارهای تولید آن از دست رفت. سپس با تلاش متخصصین کارخانه، خط تولید بازسازی و راه اندازی شد. به دلیل استفاده از این سلاح در ارتش ایران و انعقادپیمان سنتوبین ۳ کشور ایران،ترکیهوپاکستان، این دو کشور نیز نسبت به انتخاب این سلاح برای نیروهای مسلح خود مبادرت ورزیدند. نمونه‌های جدید این سلاح مجهز به مکانیزم چکاننده ۳ تیر نیز می‌باشد.

مشخصاتتفنگژ۳

ژ۳ یک سلاح انفرادی است و دارای دو حالت خودکار و نیمه‌خودکار است. حالت خودکار به معنیشلیکپیوستهٔ مسلسل‌وار پس از یک بار مسلح شدن توسط انسان، و حالت نیمه‌خودکار به معنی شلیک یک تیر پس از مسلح شدن و سپسمسلحشدن به صورت خودکار و آمادگی برای شلیک دوباره‌است. ژ۳ با فشار مستقیم گاز باروت بر آلات متحرکه مسلح می‌شود. به این معنی که پس از کشیدنماشهو ضربهٔچخماقبه عقبگلنگدنو در نتیجهٔ آن ضربهٔ سوزن بهچاشنیانتهایفشنگ، پس از انفجارباروتموجود در پوکه، تیر (مرمی) در اثر فشار گاز باروت به جلو پرتاب می‌شود و گازباروتاز طریق پوکه به سمت عقب، رویآلات متحرکه(کهگلنگدندر آن قرار دارد) فشار وارد می‌کند و در نتیجهٔ این عمل، کل آلات متحرکه به سمت عقب رفته وعمل مسلح شدنبه طور خودکار انجام می‌شود. تغذیهٔ ژ۳ با خشاب ۲۰ فشنگی از زیرقبضه تپانچه‌ایانجام می‌گیرد. برگه ناظم آتش این سلاح دارای ۳ وضعیت است؛ (بالا ضامن، وسط تک تیر، پائین رگبار). لولهٔ ژ۳ با هوا خنک می‌شود.

دستگاه نشانه‌رویژ۳ دو نوع است:

الف – دستگاه نشانه‌روی مکانیکی: شامل مگسک ثابت و روزنه دید متحرک (طبلک برد) که روی طبلک برد متحرک از شماره‌های ۱ تا ۴ مدرج شده و هر شماره نشانگر ۱۰۰ متر است.

ب – دستگاه نشانه‌روی اپتیکی (دوربین): که توسط یک پایه استاندارد بر روی قبضه نصب می‌گردد و خود دوربین در دون نوع متفاوت (۱ – دوربین دید در شب. ۲ – دوربین معمولی) می‌باشد. این تفنگ در دو گونه قنداق ساخته می‌شود:

قنداقثابتچوبیوکائوچوییدر مدل ژ۳-آ۳ (G3-A3)

قنداق تاشوفلزیکشویی در مدل ژ۳-آ۴ (G3-A4)

مشخصات فنی

کالیبر: ۷٫۶۲ × ۵۱میلی‌متربرابر با ۰٫۳۰۸اینچ(.308 in)

وزن باخشابفولادی پر وسرنیزههمراهغلافآن: ۴٬۹۶کیلوگرم

وزن بدون سرنیزه و خشاب: ۴٫۲۰۰کیلوگرمدر نوع کامل آن با قنداقپلاستیکیوخشابپر) ۴٫۷ کیلوگرم

وزن خشابآلومینیومی: ۱۳۰ گرم

وزن خشابفولادی: ۲۶۰ گرم

وزن فشنگ: ۲۴ گرم

طول تفنگ با سرنیزه: ۱۲۴٫۶ سانتیمتر

طول سلاح بدون سرنیزه: ۱۰۲٫۶ سانتی‌متر

طول سلاح در حالت بسته: ۸۴ سانتیمتر

طول لوله: ۴۵سانتیمتر

ظرفیت خشاب: ۲۰فشنگ

تعداد و گردش خان: ۴ عدد از چپ به راست با ۱٫۵ دور گام.

سرعتاولیه گلوله: ۷۸۰متربرثانیه

نواخت تیر علمی: ۵۰۰ الی ۶۰۰ تیر در دقیقه

نواخت تیر عملی: ۱۲۰ الی ۱۵۰ تیر در دقیقه

برد مؤثر: ۴۰۰ متر در حالت معمول و ۶۰۰ متر با استفاده از دوربین

برد نهایی:۳۷۵۰ متر

ابزارها و لوازم فرعی

سر نیزه، شعله پوش مانوری، بند، دوپایه، دوربین معمولی، دوربین دید در شب، وسایل تنظیف که شامل: روغندان، برس زبر، برس نرم فرچه مویی زنجیر لوله پاک کن، خشاب آلومینیومی است. وسایل لوله جوفی (جعبه خفیف) که با نصب این وسایل بر روی سلاح می‌توان کالیبر آنرا به ۰٫۲۲ اینچ تبدیل نمود. این کار جهت شکار و تمرین تیراندازی انجام می‌گیرد. که وسایل لوله جوفی عبارتند از: آلات متحرکه مخصوص، ۲ عدد خشاب مخصوص ۰٫۲۲ اینچی، لوله مخصوص خفیف، جعبه تنظیف.

مهمات

نارنجک‌های تفنگی

انواع نارنجک تفنگی مخصوص تفنگ انفرادی ژ۳

نوع نارنجک

نشان و شکل

-

کاربرد

ضد تانک

به رنگ مشکی، دارای حرف روی بدنه

برضد ادوات زرهی دشمن

ضد تانک آموزشی

آبی رنگ، از جنس پلاستیک

برای تمرین پرتاب با تفنگ

اشک‌آور

به رنگقرمز، اندازهٔ کوچک‌تر

در شهرها و جنگ‌های نزدیک به عنوان ضد شورش و عاملی برای پراکندگی دسته‌ها

ضد نفر

به رنگ زرد، در بعضی مواردطوسیرنگ

پرتاب در سنگر، پرتاب به سوی نفر و دسته

فشنگ‌های مخصوص

انواع فشنگ مورد استفاده در تفنگ انفرادی ژ۳

نوع فشنگ

نشان و شکل

-

کاربرد و توضیح

جنگی معمولی

رنگ اصلی فشنگ طلایی، دارای مرمی مسی رنگ و نوک تیز

فشنگ بسیار قوی برضد نفرات

رسام

نوکقرمزمرمی و یک حلقه در انتهای مرمی

ارسال علامت، ایجاد خط آتش برای راهنمایی دیگر تیراندازان

ثاقب

نوک سیاه رنگ مرمی

برضد نفرات و خودرو، قابلیت نفوذ در خودروهای زرهی سبک

آتش‌زا

نوک آبی در مرمی

برای اتش زدن انبارهای مهمات و یا پوشاک

آموزشی

وجود سوراخ روی پوکه

برای آموزش گذاشتن فشنگ در خشاب

فشنگ گاز (سه‌پر - فشنگ مشقی)

بدون مرمی، نوک فشنگمشکیرنگ

آموزش نشانه‌گیری تیراندازی

فشنگ گاز (شش‌پر - مخصوص نارنجک)

بدون مرمی، نوک سبزرنگ

برای پرتاب نارنجک‌های تفنگی

فشنگ مانوری

مرمی پلاستیکی آبی رنگ

عملیات ضد شورش و مانور

فشنگ شکاری

نوک مرمی تیز نبوده و صیقلی است

شکار حیوانات

فشنگ سر باز

بدون مرمی، نوک قرمز[۵]

کاربرد آموزشی


برچسب ها :

موضوع : واحد عملیات پایگاه ,   , 
دو شنبه 29 دی 1388برچسب:, ساعت 18:15

کاربردهای اسلحه کلاشینکف

سلاحی است انفرادی ،خودکار و نیمه خودکار که با فشار غیر مستقیم گاز باروت مسلح و با هوا خنک میشود،با خشابهای30 ، 40 ، 75فشنگی (خشابهایی با ظرفیت 90 و 120 تیری بنا بر نیاز برخی کشورها نیز ساخته می شود ) از زیر تغذیه و دارای برگه ناظم آتش سه وضعیتی ( بالا ضامن ، وسط رگبار ، پائین تک تیر ) است .

دستگاه چکاننده آن از نوع ضربتی است ،این سلاح دارای دو نوع دستگاه نشانه روی می باشد که عبارتند از:

الف – دستگاه نشانه روی مکانیکی :این دستگاه تشکیل شده از یک ستون درجه که از اعداد 1 الی 8 و در بعضی مدلها 1 الی 10 مدرج شده که هر عدد نمایانگر ضریب 100 متر می باشد و خط شاخص هر عدد زیر آن عدد قرار دارد ،در انتهای ستون درجه دارای علامت تاکتیکی بوده که هم سطح 300 متر میباشد و یک مگسک که در سمت و برد قابل تنظیم میباشد.

ب – دستگاه نشانه رویاپتیکی :دوربین این سلاح روی یک روپوش محفظه یدک نصب می باشد که در موقع استفاده ،روپوش محفظه اصلی را برداشته و روپوشی که دوربین روی آن سوار است را جا می زنیم و در دونوع معمولی و دید در شب ساخته شده است.

این سلاح دارای دو نوع قنداق میباشد

الف - قنداق ثابت :از جنس کائوچو یا چوبی جهت استفاده یگانهای پیاده و تک تیرانداز.

ب – قنداق تاشو :در دو مدل تاشو از زیر و تاشو از بغل جهت گشت شهری ، نیروهای زرهی ، چترباز و چریکی ساخته شده است.

مختصات

کشور سازنده

اتحاد جماهیر شوروی سابق

کالیبر

39×62/7 میلیمتر

سرعت اولیه گلوله

810 متر بر ثانیه

تعداد خان و گردش

4 عدد از چپ به راست

وزن سلاح بدون خشاب

270/3 کیلوگرم

وزن خشاب 30 تیری فولادی

355 گرم

وزن خشاب 30 تیری کائوچوئی

235 گرم

وزن خشاب 30 تیری آلومینیومی

170 گرم

طول گام

5/23 سانتیمتر

تعداد گام

5/1 دور

وزن فشنگ

16 گرم

وزن سرنیزه با جلد

450 گرم

طول سلاح با سرنیزه

102 سانتیمتر

طول سلاح بدون سرنیزه

94 سانتیمتر

طول سلاح با قنداق بسته

66 سانتیمتر

طول کلاش ساخت ایران

80 سانتی متر

نواخت تیر علمی

550 الی 600 تیر در دقیقه

نواخت تیر عملی در حالت رگبار

100 الی 120 تیر در دقیقه

برد مفید

800 تا 1000 متر

برد نهائی

2000 متر

متعلقات

1.سرنیزه :در قسمت جلو سلاح زیر لوله نصب شده و در جنگ تن به تن از آن استفاده میشود و در مدلAKMاز سرنیزه و غلاف میتوان بعنوان سیم چین استفاده نمود.

2.لوله رابط :بجای شعله پوش در قسمت جلوی سلاح نصب شده و جهت پرتاب نارنجک تفنگی کاربرد دارد.

3.ابزار نشانه روی در شب :از دو قسمت فسفری تشکیل شده که بر روی شکاف درجه و مگسک نصب میگردد و برای نشانه روی در شب استفاده میگردد.

4.دوربین مادون قرمز :امکان نشانه روی دقیقتر در شب را برای تیرانداز میسر میسازد.

5.دوربین معمولی :با نصب آن بر روی سلاح در مأموریت تک تیراندازی استفاده میشود.

6.انواع خشاب :در مدلهای آلومینیومی ، کائوچوبی و فولادی 30 ،40 ،75 فشنگی موجود است

7.پوکه کش :زمانیکه زه پوکه خارج شده باشد و مقداری از پوکه داخل لوله مانده باشد استفاده میگردد.

8.شعله پوش مانوری :تیراندازی خودکار با فشنگ گازی را میسر میسازد.

9.وسایل تنظیف :برس نرم ، برس زبر ، فرچه مویی ، روغندان ، آچار مخصوص تنظیم مگسک ، سمبه و طناب

10.دو پایه :هنگام استفاده از سلاح برای تیراندازی با دقت بالا بکار میرود.

11.رابط جفت خشاب :جهت استفاده سریع از خشاب و مهمات بیشتر .

انواع فشنگ

نوع

علامت مشخصه

کاربرد

معمولی

مرمی برنگ مسی و پوکه آن در رنگهای سبز و مسی

علیه نفرات دشمن

رسام

نوک مرمی برنگ سبز

علامت دادن،تصحیح تیریا ثبت تیر

ثاقب

نوک مرمی برنگ سیاه

علیه استحکامات و خودروهای دشمن

ثاقب آتشزا

نوک مرمی برنگ سیاه و قرمز

علیه انبار پوشاک ،مهمات و سوخت

جنگی واترپروف

لاک قرمز رنگ در محل اتصال مرمی و دور چاشنی

مقاومت بیشتر در برابر رطوبت

آموزشی

فاقد چاشنی و باروت و داشتن سوراخ روی پوکه

جهت آموزش و تمرین فشنگ گذاری

آموزشی جدید

مرمی و پوکه پلاستیکی به رنگ آبی

جهت آموزش و تمرین فشنگ گذاری

گازی معمولی

فاقد مرمی،سرجمع و کوتاه بودن آن ،هشت پر

جهت آموزش و ایجاد سروصدا

گازی مخصوص

فاقد مرمی،سرجمع و بلند بودن آن،پنج پر

مخصوص پرتاب نارنجک تفنگی

انواع نارنجک تفنگی

نوع

علامت مشخصه

کاربرد

ضد تانک

رنگ بدنه حنایی،بزرگ بودن کالیبر M60

علیه ادوات زرهی و مواضع دشمن

ضد نفر

رنگ بدنه حنایی،باریک بودن کالیبرM60 P1

علیه تجمع نفرات دشمن

منور

رنگ بدنه حنایی،نیم بیضی بودن سر ILL

روشن کردن خط لجمن

دودزا

رنگ بدنه حنایی،نیم گرد بودن سرSMOK

استتار و محدود کردن دید دشمن

آموزشی

بدنه گوشتی به رنگ آبی وبزرگ بودن کالیبر

جهت آموزش



برچسب ها :

موضوع : واحد عملیات پایگاه ,  اسلحه شناسی و آموزش ,   , 
دو شنبه 3 آذر 1388برچسب:, ساعت 9:17


برچسب ها :

موضوع : اطلاعیه پایگاه ,   , 
دو شنبه 19 آبان 1388برچسب:شهید انصاری ,استاندار گیلان, ساعت 13:37

شهيد مهندس علي انصاري

در سال 1323 در يك خانوادة مذهبي متولد شد


برچسب ها :
دو شنبه 19 آبان 1388برچسب:حلقات صالحین, ساعت 13:25

با سلام

حلقات صالحین سطوح :

راهنمایی ، دبیرستان ، دانشجو

پنجشنبه هابعدازنمازمغرب وعشاء

در مسجد حضرت علی اصغر (ع )

بر گزار می گردد.

غیبـت در حلقه باعث حذف

از حلقــــه مــــی گــــــردد.

تربیت و آموزش پایگاه مقاومت بسیج حضرت علی اصغر (ع)


برچسب ها :

موضوع :  ,  اطلاعیه پایگاه ,  حلقه شهید چمران ,  تصاویر حلقه ,  حلقه شهید حاج ابراهیم همت ,  حلقه شهید گمنام ,  حلقه شهید محمود کاوه ,  حلقه شهید عبدوالحسین برونسی ,  حلقه شهیدان باکری ,  حلقه حاج احمد متوسلیان ,  حلقه شهید حاج احمد کاظمی ,  حلقه شهید حاج عباس کریمی ,  گزارش واحد فرهنگی پایگاه ,  اطلاعیه واحد تربیت بندی  ,  مطالب آموزنده و عکس تاثیر گذار ,   , 

دل نوشت:

چشمات کو برادرم..!!

فداش کردی..؟؟

برای چی..؟؟ برای کی..؟؟

برای دفاع از ناموست..!!

خوب شد..!! خوب شد

که امروز دیگه نیستی..!!

نیستی تا ببینی..!!

بعضی ها که ادعای روشنفکری میکنن

چه طوري لباس میپوشن..!!

چگونه رو حرفای شما پا میذارند..!!


برچسب ها :

مـــَــرد...

اونایی بودن که واسه

خاطر حفظ ناموس مردم رفتن جنگ


نه اونائیکه سر ناموس

مردم در جنگند



کسانی که از تمام هست

و نیستشون گذشتن!



یه عده زیر زنجیر تانک با بدن های له شده...



یه عده هم روی مین فسفری

ذره ذره آب میشدند حتی جیک هم

نمیزدن تا عملیات لو نره و سایر

همرزماشون شهید نشن!

و فقط بوی گوشت کباب شده بود که...

یادمون نره

یادمون نره کی هستیم

یادمون نره چرا هستیم



و در آخر یادمون نره خیلی خون ها ریخته شد

تا من و تو توی آرامش باشیم

♥ شادی روح شهدای عزیزمون صلوات ♥


برچسب ها :
دو شنبه 6 مرداد 1388برچسب:عید سعید فطر * عید فطر, ساعت 21:45


برچسب ها :

موضوع : اطلاعیه پایگاه ,  گزارش واحد فرهنگی پایگاه ,   , 
دو شنبه 23 تير 1388برچسب:, ساعت 3:49

کلیک کن


برچسب ها :
دو شنبه 23 تير 1388برچسب:نوشته های تاثیرگذار, ساعت 3:28

با خدا آشتی کن

هنوز دیر نشده

تو لایق بهترینها هستی

توبه کن

خدا گذشته ات را فراموش می کند

باور کن ای رفیق


باور کن


برچسب ها :

موضوع : مطالب آموزنده و عکس تاثیر گذار ,   , 
دو شنبه 9 تير 1388برچسب:شهادت * بسیج *, ساعت 3:0


برچسب ها :

موضوع : مطالب آموزنده و عکس تاثیر گذار ,   , 



برچسب ها :

و ما چی ؟...........


برچسب ها :
دو شنبه 9 تير 1388برچسب:شهادت-شهید, ساعت 2:46

شهید بشیم صلوات


برچسب ها :
دو شنبه 9 تير 1388برچسب:شهادت * بسیج * عکس شهدا, ساعت 2:44

تا حالا چند تا به آقا امام زمان عج

قول دادی و عمل کردی ؟ .......


برچسب ها :
دو شنبه 9 تير 1388برچسب:نوشته های تاثیرگذار, ساعت 1:56



چه دردی کشیده ...!!

بهتر نگاه کن ...

به جای پاهایش به صورت معصومش نگاه کن ...

آرامش را می بینی؟؟؟؟؟؟

و چه زیبا گفت حضرت قــــاسم (ع) .....

شهادتبرای من از عسل هم گواراتر است..

و ما چی ............


برچسب ها :
دو شنبه 2 تير 1388برچسب:, ساعت 12:34

جهت شرکت در دوره آموزشی تا مورخه

04/04/1393 به مسئول نیروی انسانی

پایگاه مراجعه نمائید .مدارک لازم :16 سال

تمام-کپی کارت فعال-

کپی آموزش مقدماتی

عکس 4*3 تعداد4 قطعه


برچسب ها :

موضوع : اطلاعیه پایگاه ,   , 
دو شنبه 29 دی 1388برچسب:پدافند, ساعت 19:2

 پدافند عامل و غیرعامل

چكيده:
 
پدافند در مفهوم كلي، دفع، خنثي كردن و يا كاهش تاثيرات اقدامات آفندي دشمن و ممانعت از دستيابي به اهداف خودي است. پدافند به دو بخش تقسيم مي‌شود 1- پدافند عامل 2- پدافند غيرعامل 
علاقه به حيات و حفظ بقاء به طور غريزي در هر انساني وجود دارد لذا در طول تاريخ، بشر براي دستيابي به ملزومات حياتي خود از جمله غذا و انرژي به گسترش و توسعه مراتع و زمين‌هاي كشاورزي و معادن پرداخته يا به جهت دفع تجاوز دشمنان خود جنگ‌ها و منازعات بسياري را پشت سر نهاده است. سلاح‌هايي كه جوامع بشري قبل از دوران صنعتي در جنگ‌ها بكار مي‌بردند دست ساز و بسيار ساده بود، بين فرآيندهاي دانش و فناوري و نوع سلاح‌هايي كه جوامع بشري براي بهره گيري از آنها در جنگ ابداع و اختراع مي‌كرده‌اند، ارتباط نزديكي وجود داشته است. 
پدافند در مفهوم كلي، دفع، خنثي كردن و يا كاهش تاثيرات اقدامات آفندي دشمن و ممانعت از دستيابي به اهداف خودي است. پدافند به دو بخش تقسيم مي‌شود 1- پدافند عامل 2- پدافند غيرعامل  
علاقه به حيات و حفظ بقاء به طور غريزي در هر انساني وجود دارد لذا در طول تاريخ، بشر براي دستيابي به ملزومات حياتي خود از جمله غذا و انرژي به گسترش و توسعه مراتع و زمين‌هاي كشاورزي و معادن پرداخته يا به جهت دفع تجاوز دشمنان خود جنگ‌ها و منازعات بسياري را پشت سر نهاده است. سلاح‌هايي كه جوامع بشري قبل از دوران صنعتي در جنگ‌ها بكار مي‌بردند دست ساز و بسيار ساده بود، بين فرآيندهاي دانش و فناوري و نوع سلاح‌هايي كه جوامع بشري براي بهره گيري از آنها در جنگ ابداع و اختراع مي‌كرده‌اند، ارتباط نزديكي وجود داشته است. 
در دوران معاصر، اين پيوستگي در اثر تحولات و پيشرفت‌هاي عظيم در فناوري رو به فزوني نهاده است. پس از وقوع انقلاب صنعتي در قرن هجدهم در اروپا و توسعه بيشتر، (پژوهش و توسعه) پيشرفت‌هاي شگرفي در همه سطوح فناوري پديد آمد. به طوري كه دوران كنوني به ويژه دو دهه اخير را (عصر انقلاب سوم فناوري) يا (دوران انقلاب در ميكروالكترونيك) ناميده‌اند، تحولات مذكور لزوما فناوري تسليحاتي را به شدت تحت تاثير قرار داد به طوري كه همه ابعاد و سطوح اين فناوري بسيار پيچيده شده و در خصوص طرح‌هاي نظامي جنبه راهبردي يافته است. پيشرفت سريع علوم و فناوري نظامي در زمينه توليد انواع سلاح‌هاي آفندي توسط كشورهاي پيشرفته و توان همپائي ساير كشورها موجب گرديده است تا بحث پدافند به ويژه دفاع غير عامل توسط كشورهاي اخيرالذكر مورد توجه جدي قرار گيرد. 
با نگرش به اين‌كه سلاح‌هاي كنترل از راه دور و پيشرفته جايگزين اكثر سلاح‌هاي سنتي گرديده‌اند و به عنوان مثال با فشار يك دكمه از فواصل دور مي‌توان جان هزاران انسان را مورد تهديد جدي قرار داد توجه به امر پدافند، طبيعي جلوه مي‌نمايد. 
استفاده از سلاح‌هاي كشتار جمعي همانند استفاده رژيم بعثي از سلاح‌هايي شيميايي در طول 8 سال جنگ تحميلي عليه جمهوري اسلامي و تجربه جنگ نفت، جنگ افغانستان، مناقشه يوگسلاوي و جنگ اخير امريكا عليه عراق لزوم توجه به مقوله دفاع، خصوصا دفاع غير عامل را مضاعف نموده است. 
اقدامات دفاع غير عامل شامل اصول اساسي و ملاحظاتي است كه در اغلب كشورهايي جهان، اين اصول و ملاحظات با كمي اختلاف پذيرفته شده اند ولي شيوه به كارگيري آنها ابتكاري، هنرمندانه و خردمندانه است نه اينكه كليشه‌اي باشد به همين دليل وسعت هر اصل به خلاقيت‌هاي فكري بشر و شرايط زمان و مكان بستگي دارد و بعضا حد و مرزي براي اين اصول نمي‌توان تعيين كرد و لذا در حد غير قابل تصوري در نحوه بكارگيري اصول دفاع غير عامل تنوع وجود دارد. در اين مقاله سعي گرديده است پس از تبيين اصول و ملاحظات دفاع غير عامل و موضوعات ذيربط، توصيه‌هايي چند در خصوص اقدامات دفاع غير عامل ارائه گرديده است. 
*اقدامات اساسي دفاع غير عامل: 

اقدامات اساسي در تامين دفاع غيرعامل شامل موارد ذيل مي‌باشد كه در تهيه طرح‌ها متناسب با ماموريت، وضعيت، موقعيت و شرايط زماني و مكاني و رده سازماني بايد مورد استفاده و بهره برداري لازم قرار گيرد. در ابتدا فهرست‌وار اصول دفاع غير عامل و ملاحظات آن را نام برده و سپس به تعريف هر يك از اصطلاحات مي‌پردازيم. 
1- استتار (Camuflage) 

2- اختفا (Concealment) 

3- پوشش (Cover) 

4- فريب (Deception) 

5- تفرقه و پراكندگي (Separation and Dispersion ) 

6- مقاوم سازي و استحكام (Hardening) 

7- اعلام خبر (Early Warning) 

8- مكان يابي (Site Selection) 

9- تحرك (Movement) 10-

10- پناهگاه (Defilade) 

11- جان پناه (Trench) 

12- انضباط استتار (Camouflage Discipline) 

13- حفاظت (Security) 

14- سيستم اطفا حريق (Extinguishing System) 

15- اقدامات درون سيستمي 

16- آموزش و ايجاد فرهنگ دفاع (Training) 

17- ايجاد موانع (ديوار - دكل - كابل - بالن) (Barrier) 

18- عمليات دود. (Smoke Operation) 

19- اقدامات بعد از بمباران(كنترل تردد، تخليه، مجروحين، كنترل خسارت، خنثي سازي بمب و... ) 

20- ايمني (Safety) 

21- مقابله با بمب ‌هاي گرافيتي E. M. P - H. P. M 

22- ايجاد استحكامات صحرايي و سازه‌هاي موقتي (Field fortification) 

23- ايجاد سازه‌هاي امن و مقاوم سازي تاسيسات. (Protective Structures) 

24- دفاع غير عامل در مقابل حملات ويژه (ش. م. ه). 

* اصول پدافند عامل: 

مجموعه اقدامات بنيادي و زير بنايي است كه در صورت بكار گيري مي‌توان به اهداف پدافند غير عامل از قبيل تقليل خسارات و صدمات، كاهش قابليت و توانايي سامانه شناسائي، هدف يابي و دقت هدف گيري تسليحات آفندي دشمن و تحميل هزينه بيشتر به وي نائل گرديد. 
در اكثر منابع علمي و نظامي دنيا اصول پدافند غير عامل شامل 6 الي 7 اقدام مشروحه ذيل مي‌باشد كه در طراحي و برنامه ريزي‌هاي و اقدامات اجرايي دقيقا مي‌بايست مورد توجه قرار گيرد. 
1- استتار Camouflage 

2- اختفا Concealment 

3- پوشش Cover 

4- فريب Deception 

5- تفرقه و پراكندگي Separation And Dispersion 

6- مقاوم سازي و استحكامات Hardening 

7- اعلام خبر Early warning 

تعاريف و اصلاحات 
* پدافند (Active Defense) 

عبارتست از بكارگيري مستقيم جنگ افزار، به منظور خنثي نمودن و يا كاهش اثرات عمليات خصمانه هوايي، زميني، دريايي، نفوذي و خرابكارانه بر روي اهداف مورد نظر. 
* پدافند غير عامل (Passive Defense) 

به مجموعه اقداماتي اطلاق مي‌گردد كه مستلزم بكارگيري جنگ افراز نبوده و با اجراي آن مي‌توان از وارد شدن خسارات مالي به تجهيزات و تاسيسات حياتي و حساس نظامي و غير نظامي و تلفات انساني جلوگيري نموده و يا ميزان اين خسارات و تلفات را به حداقل ممكن كاهش داد. 
* دفاع غير نظامي (Civil Defsnse) 

دفاع غيرنظامي تقليل خسارات مالي و صدمات جاني وارده بر غير نظاميان در جنگ يا در اثر حوادث طبيعي نظير سيل، زلزله، طوفان، آتش‌فشان، آتش‌سوزي و خشكسالي مي‌باشد، در منابع خارجي، وظايف دفاع غير نظامي شامل چهار عنوان ذيل مي‌باشد: 
1- اقدامات پيشگيرانه و كاهش دهنده (Mitigation) 

2- آماده سازي و امداد رساني (Preparation) 

3- هشدار و اخطار (Response) 

4- باز سازي مجدد (Recovery) 

نكته: 
ارائه تعريف دفاع غير نظامي در اين نوشتار در حوزه پدافند غير عامل نبوده و بيشتر در جهت آگاهي مخاطبين در تميز بين پدافند غيرعامل و دفاع غير نظامي مي‌باشد زيرا به دليل عدم شناخت جامع در بسياري از كتب، مقالات، و يا نوشتارهاي داخلي مشاهده گرديده است كه دو مفهوم ياد شده با همديگر اشتباه گرفته مي‌شود. 
* مراكز حياتي و مراكز ثقل (Vital and Gravity Centers) 

مراكز و تاسيسات حياتي و پر اهميت كشور مي‌باشند كه در صورت حمله و بمباران و انهدام آنها صدمات جدي به نظام اجتماعي، سياسي و نظامي كشور وارد شده، آنها را در يك مخاطره و بحران جدي قرار مي‌دهد. 
* مراكز حياتي (Vita Centers) 

مراكزي هستند كه در صورت انهدام كل يا قسمتي از آنها، موجب بروز بحران، آسيب و صدمات قابل توجه در نظام سياسي، هدايت، كنترل و فرماندهي، توليدي و اقتصادي، پشتيباني، ارتباطي و مواصلاتي، اجتماعي، دفاعي با سطح تاثيرگذاري در سراسر كشور گردد. 
*مراكز حساس (Critical Centers) 

مراكزي هستند كه در صورت انهدام كل يا قسمتي از آنها، موجب بروز بحران، آسيب و صدمات قابل‌توجهي در نظام سياسي، هدايت، كنترل و فرماندهي توليدي و اقتصادي، پشتيباني، ارتباطي و مواصلاتي، اجتماعي، دفاعي با سطح تاثير گذاري منطقه‌اي در كشور گردد. 
* مراكز مهم (Important Centers) 

مراكزي هستند كه در صورت انهدام كل يا قسمتي از آنها، موجب بروز آسيب و صدمات محدود در نظام سياسي، اجتماعي، دفاعي با سطح تاثير گذاري محلي در كشور گردد. 
* استتار و اختفاء (Camouflage & Concealment) 

فن و هنري است كه با استفاده از وسائل طبيعي يا مصنوعي، امكان كشف و شناسائي نيروها، تجهيزات و تاسيسات را از ديده باني، تجسس و عكسبرداري دشمن تقليل داده و يا مخفي داشته و حفاظت نمايد. 
مفهوم كلي استتار، همرنگ و هم‌شكل كردن تاسيسات، تجهيزات و نيروها با محيط اطراف مي‌باشد. 
اختفا، حفاظت در برابر ديد دشمن را تامين مي‌نمايد و استتار امكان كشف يا شناسايي نيروها، تجهيزات و تاسيسات و فعاليتهاي را تقليل مي‌دهد. 
* پراكندگي(‌Dispersion) 

گسترش‌ باز و پخش نمودن و تمركز زدايي نيروها، تجهيزات، تاسيسات يا فعاليت‌هاي خودي، به منظور تقليل آسيب پذيري آنها در مقابل عمليات دشمن به طوري كه مجموعه‌اي از آنها هدف واحدي را براي دشمن تشكيل ندهند. 
* تفرقه و جابجايي (Separation and Movement) 

جداسازي، گسترش افراد، تجهيزات و فعاليت‌هاي خودي از محل استقرار اصلي به محلي ديگر به منظور تقليل آسيب پذيري، كاهش خسارات و تلفات مي‌باشد، مانند: انتقال هواپيما‌هاي مسافرتي به فرودگاه‌هاي دورتر از برد سلاح‌هاي دشمن و يا انتقال تجهيزات حساس قابل حمل از محل اصلي به محل موقت كه به علت عدم شناسايي و حساسيت مكاني، داراي امنيت و حفاظت بيشتري مي‌باشد. 
*استتار، اختفاء و ماكت فريبنده CC& D 

استفاده و بهره برداري از اقدامات تجهيزات و روش‌هايي براي پنهان نمودن، همگون سازي، تغيير شكل، شبيه سازي، ايجاد طعمه فريبنده و حذف شكل منظم هندسي اهداف در جهت ممانعت از كشف و شناسائي نيروها، تجهيزات، تاسيسات و فعاليت‌هاي خودي توسط سامانه‌هاي آشكار ساز و حساسه دشمن. 
* فريب (Deception) 

كليه اقدامات طراحي شده حيله‌گرانه‌اي كه موجب گمراهي دشمن در نيل به اطلاعات و محاسبه و برآورد صحيح از توان كمي و كيفي طرف مقابل گرديده و او را در تشخيص هدف و هدف گيري با شك و ترديد مواجه نمايد. 
* مقاوم سازي و استحكامات (Fortification) 

ايجاد هر گونه حفاظتي كه در مقابل اصابت مستقيم بمب، راكت، موشك، گلوله توپخانه، خمپاره و يا تركش آنها مقاومت نموده و مانع صدمه رسيدن به نفرات، تجهيزات يا تاسيسات گرديده و اثرات تركش و موج انفجار را به طور نسبي خنثي نمايد. پناهگاه، جان پناه، سازه‌هاي امن و مقاوم‌سازي تاسيسات، ايجاد استحكامات صحرايي و سازه‌هاي موقتي، دال بتني، كيسه شن، خاك‌ريز، بشكه شن و يا استوانه بتني و... جزء استحكامات محسوب مي‌شوند. 
* اعلام خبر (Early warning) 

آگاهي و هشدار به نيروهاي خودي مبني بر نزديك بودن عمليات تعرضي دشمن. 
اين هشدار كه براي آماده شدن مي‌باشد، ممكن است چند ساعت، چند روز و يا زماني طولاني‌تر از آغاز مخاصمات اعلام گردد. 
دستگاه‌ها و وسايل اعلام خبر شامل رادار، ديده‌باني بصري، آژير، بلندگو، پيامها و آگاهي هاي هشدار دهند مي‌باشد. 
* مكان يابي (Site selection) 

يكي از اقدامات اساسي و عمده پدافند غير عامل، انتخاب مكان مناسب مي‌باشد تا آنجا كه ممكن است بايد از ايجاد تاسيسات حياتي و حساس در دشت‌هاي مسطح يا نسبتا هموار اجتناب كرد. زيرا تاسيسات احداث شده در چنين محل‌هايي را نمي‌توان از ديد دشمن مخفي نگاهداشت. 
ايجاد تاسيسات حياتي و حساس در كنار بزرگراه‌ها، جاده‌هاي اصلي، كنار سواحل دريا، رودخانه‌ها و نزديكي مرزها موجب سهولت شناسايي و هدف يابي آسان آنها توسط دشمن مي‌گردد. 
توضيح اينكه سه موضوع عمده كه مي‌بايست در مكان يابي به آن توجه خاص مبذول گردد به شرح ذيل مي‌باشد: 
1- ماموريت (Mission) 

امكان اجراي ماموريت در مكان تعيين شده موجود باشد. 
2- پراكندگي (Dispersion) 

وسعت مكان انتخابي به صورتي باشد كه امكان پراكندگي مناسب تاسيسات و تجهيزات را فراهم نمايد. 
3- شكل عوارض و محيط (Terrain Pattern)


برچسب ها :

موضوع : واحد عملیات پایگاه ,  اسلحه شناسی و آموزش ,   , 
دو شنبه 29 دی 1388برچسب:, ساعت 18:38

نظر یادتان نره واحد عملیات

 کامل ترین اطلاعات عملیاتی در مورد اسلحه ژ3

تاریخچه:

بعد از جنگ جهانی دوم و اواسط دههٔ ۱۹۵۰، آلمان غربی مانند دیگر کشورهای عضو ناتو و سازنده جنگ‌افزار، به فکر تجهیز نیروهای نظامی خود با اسلحه‌ای بودند که علاوه بر نیاز به خدمهٔ تک‌نفره (سلاح انفرادی) و خودکار و نیمه‌خودکار بودن و داشتن قدرت یک تیربار (مسلسل) و دقت یک تفنگ، قابلیت پشتیبانی از کالیبر نوع جدید ناتو «۷٫۶۲ × ۵۱» را داشته باشد. در ابتدا، آلمان قصد خرید مجوز ساخت سلاح اف‌ان‌فال (FNFAL) بلژیکی را داشت، اما پس از مخالفت بلژیک، پیشنهاد خرید یکی از طراحی‌های شرکت ساخت سلاح اسپانیایی با نام ست‌می (CETME) را ارائه کرد و سپس در سال ۱۹۵۹ شرکت هکلر و کخ (Heckler & Koch) آلمان غربی (واقع در اوبرندورف آم نکا) موفق شد تفنگ خودکار و نیمه‌خودکار ژ۳ را به جهان عرضه کند.

استفاده کنندگان:

توزیع ژ۳ و استفادهٔ آن در جهان

منطقه

نیروهای دولتی

غیر دولتی و یا غیرقانونی

اروپای غربی

+

-

اروپای شرقی

-

-

خاورمیانه و شمال آفریقا

+

*

جنوب صحرای آفریقا

*

*

آسیای مرکزی

-

-

آسیای جنوبی

*

+

آسیای شرقی

-

-

مناطق اقیانوس آرام

-

-

آمریکای شمالی

-

-

آمریکای مرکزی

+

+

آمریکای جنوبی

*

*

توضیح نشانه‌ها:
*
استفاده کلی + استفادهٔ جزئی - استفاده نمی‌شود

بیش از ۴۵ سال است که سلاح ژ۳ بعنوان سلاح سازمانی در اختیار ارتش و نیروهای مسلح ایران است. این سلاح در ابتدا بصورت تعداد محدودی توسط کارخانه هکلر و کخ تحویل ارتش ایران شد. سپس کارخانه اقدام به راه اندازی خط تولید این سلاح در صنایع مسلسل‌سازی ارتش (جنگ افزارسازی فعلی) کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، متخصصین آلمانی ایران را ترک کردند. در جریان پیروزی انقلاب اسلامی و با هجوم مردم به کارخانه و اشغال آن بسیاری از مدارک فنی و ابزارهای تولید آن از دست رفت. سپس با تلاش متخصصین کارخانه، خط تولید بازسازی و راه اندازی شد. به دلیل استفاده از این سلاح در ارتش ایران و انعقاد پیمان سنتو بین ۳ کشور ایران، ترکیه و پاکستان، این دو کشور نیز نسبت به انتخاب این سلاح برای نیروهای مسلح خود مبادرت ورزیدند. نمونه‌های جدید این سلاح مجهز به مکانیزم چکاننده ۳ تیر نیز می‌باشد.

مشخصات تفنگ ژ۳

ژ۳ یک سلاح انفرادی است و دارای دو حالت خودکار و نیمه‌خودکار است. حالت خودکار به معنی شلیک پیوستهٔ مسلسل‌وار پس از یک بار مسلح شدن توسط انسان، و حالت نیمه‌خودکار به معنی شلیک یک تیر پس از مسلح شدن و سپس مسلحشدن به صورت خودکار و آمادگی برای شلیک دوباره‌است. ژ۳ با فشار مستقیم گاز باروت بر آلات متحرکه مسلح می‌شود. به این معنی که پس از کشیدن ماشه و ضربهٔ چخماق به عقب گلنگدن و در نتیجهٔ آن ضربهٔ سوزن به چاشنی انتهای فشنگ، پس از انفجار باروت موجود در پوکه، تیر (مرمی) در اثر فشار گاز باروت به جلو پرتاب می‌شود و گاز باروت از طریق پوکه به سمت عقب، روی آلات متحرکه (که گلنگدن در آن قرار دارد) فشار وارد می‌کند و در نتیجهٔ این عمل، کل آلات متحرکه به سمت عقب رفته و عمل مسلح شدن به طور خودکار انجام می‌شود. تغذیهٔ ژ۳ با خشاب ۲۰ فشنگی از زیر قبضه تپانچه‌ایانجام می‌گیرد. برگه ناظم آتش این سلاح دارای ۳ وضعیت است؛ (بالا ضامن، وسط تک تیر، پائین رگبار). لولهٔ ژ۳ با هوا خنک می‌شود.

دستگاه نشانه‌روی ژ۳ دو نوع است:

الف – دستگاه نشانه‌روی مکانیکی: شامل مگسک ثابت و روزنه دید متحرک (طبلک برد) که روی طبلک برد متحرک از شماره‌های ۱ تا ۴ مدرج شده و هر شماره نشانگر ۱۰۰ متر است.

ب – دستگاه نشانه‌روی اپتیکی (دوربین): که توسط یک پایه استاندارد بر روی قبضه نصب می‌گردد و خود دوربین در دون نوع متفاوت (۱ – دوربین دید در شب. ۲ – دوربین معمولی) می‌باشد. این تفنگ در دو گونه قنداق ساخته می‌شود:

قنداق ثابت چوبی و کائوچویی در مدل ژ۳-آ۳ (G3-A3)

قنداق تاشو فلزی کشویی در مدل ژ۳-آ۴ (G3-A4)

مشخصات فنی

کالیبر: ۷٫۶۲ × ۵۱ میلی‌متر برابر با ۰٫۳۰۸ اینچ (.308 in)

وزن با خشاب فولادی پر و سرنیزه همراه غلاف آن: ۴٬۹۶ کیلوگرم

وزن بدون سرنیزه و خشاب: ۴٫۲۰۰ کیلوگرم در نوع کامل آن با قنداق پلاستیکی و خشاب پر) ۴٫۷ کیلوگرم

وزن خشاب آلومینیومی: ۱۳۰ گرم

وزن خشاب فولادی: ۲۶۰ گرم

وزن فشنگ: ۲۴ گرم

طول تفنگ با سرنیزه: ۱۲۴٫۶ سانتیمتر

طول سلاح بدون سرنیزه: ۱۰۲٫۶ سانتی‌متر

طول سلاح در حالت بسته: ۸۴ سانتیمتر

طول لوله: ۴۵ سانتیمتر

ظرفیت خشاب: ۲۰ فشنگ

تعداد و گردش خان: ۴ عدد از چپ به راست با ۱٫۵ دور گام.

سرعت اولیه گلوله: ۷۸۰ متر بر ثانیه

نواخت تیر علمی: ۵۰۰ الی ۶۰۰ تیر در دقیقه

نواخت تیر عملی: ۱۲۰ الی ۱۵۰ تیر در دقیقه

برد مؤثر: ۴۰۰ متر در حالت معمول و ۶۰۰ متر با استفاده از دوربین

برد نهایی:۳۷۵۰ متر

ابزارها و لوازم فرعی

سر نیزه، شعله پوش مانوری، بند، دوپایه، دوربین معمولی، دوربین دید در شب، وسایل تنظیف که شامل: روغندان، برس زبر، برس نرم فرچه مویی زنجیر لوله پاک کن، خشاب آلومینیومی است. وسایل لوله جوفی (جعبه خفیف) که با نصب این وسایل بر روی سلاح می‌توان کالیبر آنرا به ۰٫۲۲ اینچ تبدیل نمود. این کار جهت شکار و تمرین تیراندازی انجام می‌گیرد. که وسایل لوله جوفی عبارتند از: آلات متحرکه مخصوص، ۲ عدد خشاب مخصوص ۰٫۲۲ اینچی، لوله مخصوص خفیف، جعبه تنظیف.

مهمات

نارنجک‌های تفنگی

انواع نارنجک تفنگی مخصوص تفنگ انفرادی ژ۳

نوع نارنجک

نشان و شکل

-

کاربرد

ضد تانک

به رنگ مشکی، دارای حرف روی بدنه

 

برضد ادوات زرهی دشمن

ضد تانک آموزشی

آبی رنگ، از جنس پلاستیک

 

برای تمرین پرتاب با تفنگ

اشک‌آور

به رنگ قرمز، اندازهٔ کوچک‌تر

 

در شهرها و جنگ‌های نزدیک به عنوان ضد شورش و عاملی برای پراکندگی دسته‌ها

ضد نفر

به رنگ زرد، در بعضی موارد طوسی رنگ

 

پرتاب در سنگر، پرتاب به سوی نفر و دسته

 

فشنگ‌های مخصوص

انواع فشنگ مورد استفاده در تفنگ انفرادی ژ۳

نوع فشنگ

نشان و شکل

-

کاربرد و توضیح

جنگی معمولی

رنگ اصلی فشنگ طلایی، دارای مرمی مسی رنگ و نوک تیز

 

فشنگ بسیار قوی برضد نفرات

رسام

نوک قرمز مرمی و یک حلقه در انتهای مرمی

 

ارسال علامت، ایجاد خط آتش برای راهنمایی دیگر تیراندازان

ثاقب

نوک سیاه رنگ مرمی

 

برضد نفرات و خودرو، قابلیت نفوذ در خودروهای زرهی سبک

آتش‌زا

نوک آبی در مرمی

 

برای اتش زدن انبارهای مهمات و یا پوشاک

آموزشی

وجود سوراخ روی پوکه

 

برای آموزش گذاشتن فشنگ در خشاب

فشنگ گاز (سه‌پر - فشنگ مشقی)

بدون مرمی، نوک فشنگ مشکیرنگ

 

آموزش نشانه‌گیری تیراندازی

فشنگ گاز (شش‌پر - مخصوص نارنجک)

بدون مرمی، نوک سبزرنگ

 

برای پرتاب نارنجک‌های تفنگی

فشنگ مانوری

مرمی پلاستیکی آبی رنگ

 

عملیات ضد شورش و مانور

فشنگ شکاری

نوک مرمی تیز نبوده و صیقلی است

 

شکار حیوانات

فشنگ سر باز

بدون مرمی، نوک قرمز[۵]

 

کاربرد آموزشی

 


برچسب ها :

موضوع : واحد عملیات پایگاه ,   , 
دو شنبه 29 دی 1388برچسب:, ساعت 18:15

 کاربردهای اسلحه کلاشینکف

سلاحی است انفرادی ،خودکار و نیمه خودکار که با فشار غیر مستقیم گاز باروت مسلح و با هوا خنک میشود،با خشابهای 30 ، 40 ، 75 فشنگی (خشابهایی با ظرفیت 90 و 120  تیری بنا بر نیاز برخی کشورها نیز ساخته می شود ) از زیر تغذیه و دارای برگه ناظم آتش سه وضعیتی ( بالا ضامن ، وسط رگبار ، پائین تک تیر )  است .

دستگاه چکاننده آن از نوع ضربتی است ،این سلاح دارای دو نوع دستگاه نشانه روی می باشد که عبارتند از:

الف – دستگاه نشانه روی مکانیکی : این دستگاه تشکیل شده از یک ستون درجه که از اعداد 1 الی 8 و در بعضی مدلها 1 الی 10 مدرج شده که هر عدد نمایانگر ضریب 100 متر می باشد و خط شاخص هر عدد زیر آن عدد قرار دارد ،در انتهای ستون درجه دارای علامت تاکتیکی بوده که هم سطح 300 متر میباشد و یک مگسک که در سمت و برد قابل تنظیم میباشد.

ب – دستگاه نشانه روی اپتیکی : دوربین این سلاح روی یک روپوش محفظه یدک نصب می باشد که در موقع استفاده ،روپوش محفظه اصلی را برداشته و روپوشی که دوربین روی آن سوار است را جا می زنیم و در دونوع معمولی و دید در شب ساخته شده است.

این سلاح دارای دو نوع قنداق میباشد

الف - قنداق ثابت : از جنس کائوچو یا چوبی جهت استفاده یگانهای پیاده و تک تیرانداز.

ب – قنداق تاشو : در دو مدل تاشو از زیر و تاشو از بغل جهت گشت شهری ، نیروهای زرهی ، چترباز و چریکی ساخته شده است.

مختصات

کشور سازنده

اتحاد جماهیر شوروی سابق

کالیبر

39×62/7 میلیمتر

سرعت اولیه گلوله

810 متر بر ثانیه

تعداد خان و گردش

4 عدد از چپ به راست

وزن سلاح بدون خشاب

270/3 کیلوگرم

وزن خشاب 30 تیری فولادی

355  گرم

وزن خشاب 30 تیری کائوچوئی

235  گرم

وزن خشاب 30 تیری آلومینیومی

170  گرم

طول گام

5/23  سانتیمتر

تعداد گام

5/1  دور

وزن فشنگ

16  گرم              

وزن سرنیزه با جلد

450 گرم

طول سلاح با سرنیزه

102  سانتیمتر

طول سلاح بدون سرنیزه

94  سانتیمتر

طول سلاح با قنداق بسته

66  سانتیمتر

طول کلاش ساخت ایران

80 سانتی متر

نواخت تیر علمی

550 الی 600  تیر در دقیقه

نواخت تیر عملی در حالت رگبار

100  الی 120  تیر در دقیقه

برد مفید

800 تا 1000 متر

برد نهائی

2000  متر

 

 

 

 

 

متعلقات

1.     سرنیزه : در قسمت جلو سلاح زیر لوله نصب شده و در جنگ تن به تن از آن استفاده میشود و در مدل AKM  از سرنیزه و غلاف میتوان بعنوان سیم چین استفاده نمود.

2.     لوله رابط : بجای شعله پوش در قسمت جلوی سلاح نصب شده و جهت پرتاب نارنجک تفنگی کاربرد دارد.

3.     ابزار نشانه روی در شب : از دو قسمت فسفری تشکیل شده که بر روی شکاف درجه و مگسک نصب میگردد و برای نشانه روی در شب استفاده میگردد.

4.     دوربین مادون قرمز : امکان نشانه روی دقیقتر در شب را برای تیرانداز میسر میسازد.

5.     دوربین معمولی : با نصب آن بر روی سلاح در مأموریت تک تیراندازی استفاده میشود.

6.     انواع خشاب : در مدلهای آلومینیومی ، کائوچوبی و فولادی 30 ،40 ،75 فشنگی موجود است

7.     پوکه کش : زمانیکه زه پوکه خارج شده باشد و مقداری از پوکه داخل لوله مانده باشد استفاده میگردد.

8.     شعله پوش مانوری : تیراندازی خودکار با فشنگ گازی را میسر میسازد.

9.     وسایل تنظیف : برس نرم ، برس زبر ، فرچه مویی ، روغندان ، آچار مخصوص تنظیم مگسک ، سمبه و طناب

10. دو پایه : هنگام استفاده از سلاح برای تیراندازی با دقت بالا بکار میرود.

11. رابط جفت خشاب : جهت استفاده سریع از خشاب و مهمات بیشتر .

 

 

 

انواع فشنگ

نوع

علامت مشخصه

کاربرد

معمولی

مرمی برنگ مسی و پوکه آن در رنگهای سبز و مسی

علیه نفرات دشمن

رسام

نوک مرمی برنگ سبز

علامت دادن،تصحیح تیریا ثبت تیر

ثاقب

نوک مرمی برنگ سیاه

علیه استحکامات و خودروهای دشمن

ثاقب آتشزا

نوک مرمی برنگ سیاه و قرمز

علیه انبار پوشاک ،مهمات و سوخت

جنگی واترپروف

لاک قرمز رنگ در محل اتصال مرمی و دور چاشنی

مقاومت بیشتر در برابر رطوبت

آموزشی

فاقد چاشنی و باروت و داشتن سوراخ روی پوکه

جهت آموزش و تمرین فشنگ گذاری

آموزشی جدید

مرمی و پوکه پلاستیکی به رنگ آبی

جهت آموزش و تمرین فشنگ گذاری

گازی معمولی

فاقد مرمی،سرجمع و کوتاه بودن آن ،هشت پر

جهت آموزش و ایجاد سروصدا

گازی مخصوص

فاقد مرمی،سرجمع و بلند بودن آن،پنج پر

مخصوص پرتاب نارنجک تفنگی

 

 

 

 

 

انواع نارنجک تفنگی

نوع

علامت مشخصه

کاربرد

ضد تانک

رنگ بدنه حنایی،بزرگ بودن کالیبر         M60

علیه ادوات زرهی و مواضع دشمن

ضد نفر

رنگ بدنه حنایی،باریک بودن کالیبر  M60 P1 

علیه تجمع نفرات دشمن

منور

رنگ بدنه حنایی،نیم بیضی بودن سر   ILL      

روشن کردن خط لجمن

دودزا

رنگ بدنه حنایی،نیم گرد بودن سر   SMOK  

استتار و محدود کردن دید دشمن

آموزشی

بدنه گوشتی به رنگ آبی وبزرگ بودن کالیبر

جهت آموزش


 


برچسب ها :

موضوع : واحد عملیات پایگاه ,  اسلحه شناسی و آموزش ,   , 
دو شنبه 3 آذر 1388برچسب:, ساعت 9:17

 


برچسب ها :

موضوع : اطلاعیه پایگاه ,   , 
دو شنبه 19 آبان 1388برچسب:شهید انصاری ,استاندار گیلان, ساعت 13:37

 

شهيد مهندس علي انصاري

 

در سال 1323 در يك خانوادة مذهبي متولد شد 


برچسب ها :
دو شنبه 19 آبان 1388برچسب:حلقات صالحین, ساعت 13:25

  با سلام 

 

حلقات صالحین سطوح :

 

راهنمایی ،  دبیرستان  ، دانشجو 

 

پنجشنبه هابعدازنمازمغرب وعشاء 

 

در مسجد حضرت علی اصغر (ع )

 

بر گزار می گردد.

 

غیبـت در حلقه باعث حذف

 

از حلقــــه مــــی گــــــردد.

 

تربیت و آموزش پایگاه مقاومت بسیج حضرت علی اصغر (ع)


برچسب ها :

موضوع :  ,  اطلاعیه پایگاه ,  حلقه شهید چمران ,  تصاویر حلقه ,  حلقه شهید حاج ابراهیم همت ,  حلقه شهید گمنام ,  حلقه شهید محمود کاوه ,  حلقه شهید عبدوالحسین برونسی ,  حلقه شهیدان باکری ,  حلقه حاج احمد متوسلیان ,  حلقه شهید حاج احمد کاظمی ,  حلقه شهید حاج عباس کریمی ,  گزارش واحد فرهنگی پایگاه ,  اطلاعیه واحد تربیت بندی  ,  مطالب آموزنده و عکس تاثیر گذار ,   , 

 

 

 دل نوشت:

 

چشمات کو برادرم..!!

 

 

  فداش کردی..؟؟

 

  برای چی..؟؟  برای کی..؟؟

 

برای دفاع از ناموست..!!

 

خوب شد..!! خوب شد

 

که امروز دیگه نیستی..!! 

 

نیستی تا ببینی..!!

 

 

بعضی ها که ادعای روشنفکری میکنن

 

چه طوري لباس میپوشن..!!

 

چگونه رو حرفای شما پا میذارند..!!

 


برچسب ها :

 مـــَــرد...

اونایی بودن که واسه

 

خاطر حفظ ناموس مردم رفتن جنگ

 


نه اونائیکه سر ناموس

 

مردم در جنگند



کسانی که از تمام هست

 

و نیستشون گذشتن!



یه عده زیر زنجیر تانک با بدن های له شده...



یه عده هم روی مین فسفری

 

ذره ذره آب میشدند حتی جیک هم

 

نمیزدن تا عملیات لو نره و سایر

 

همرزماشون شهید نشن!

 

و فقط بوی گوشت کباب شده بود که...

 
   

یادمون  نره 

 

 

   یادمون نره کی هستیم

 

  

      یادمون نره چرا هستیم

 



و در آخر یادمون نره خیلی خون ها ریخته شد

 

تا من و تو توی آرامش باشیم

             ♥ شادی روح شهدای عزیزمون صلوات ♥


برچسب ها :
دو شنبه 6 مرداد 1388برچسب:عید سعید فطر * عید فطر, ساعت 21:45

 

 


برچسب ها :

موضوع : اطلاعیه پایگاه ,  گزارش واحد فرهنگی پایگاه ,   , 
دو شنبه 23 تير 1388برچسب:, ساعت 3:49

کلیک کن

 


برچسب ها :
دو شنبه 23 تير 1388برچسب:نوشته های تاثیرگذار, ساعت 3:28

با خدا آشتی کن

 

هنوز دیر نشده

 

تو لایق  بهترینها هستی

 

توبه کن

 

خدا گذشته ات را فراموش می کند

 

باور کن ای رفیق

 


باور کن


برچسب ها :

موضوع : مطالب آموزنده و عکس تاثیر گذار ,   , 
دو شنبه 9 تير 1388برچسب:شهادت * بسیج *, ساعت 3:0


برچسب ها :

موضوع : مطالب آموزنده و عکس تاثیر گذار ,   , 



برچسب ها :

 

و ما چی ؟...........


برچسب ها :
دو شنبه 9 تير 1388برچسب:شهادت-شهید, ساعت 2:46

 

شهید بشیم صلوات


برچسب ها :
دو شنبه 9 تير 1388برچسب:شهادت * بسیج * عکس شهدا, ساعت 2:44

تا حالا چند تا به آقا امام زمان عج

 

قول دادی و عمل کردی ؟ .......

 


برچسب ها :